Skäggen här för att stanna – Gillette gör helomvändning

Skrivet av

Skägg är ingen trend, inget kortvarigt mode som snart går över. Det finns ett tydligt tecken på detta: Gillette, som uppfann det utbytbara rakbladet och skapade den moderne rakade mannen, har nu gjort bedömningen att det finns så många skäggon att det är dags att ge sig in på trimmermarknaden.

1800-talet var ett väldigt skäggigt århundrade men i början av 1900-talet blev helskäggen allt färre och mustascherna allt fler. Till sist slog det helrakade ansiktet igenom, och den som skyndade på den utvecklingen var en viss King Camp Gillette.

År 1895 hade han inspirerats av engångskapsyler och uppfunnit en pryl som är samtidigt oundgänglig och förgänglig (och därmed tryggar kontinuerliga intäkter): det utbytbara rakbladet. 1901 sökte han patent på sin uppfinning och med aggressiv och kreativ marknadsföring spreds hans produkt snabbt över världen.

Första Världskriget gjorde sitt till. Miljoner män i skyttegravarna måste skyddas från gasattacker. Gasmasker funkar inte med skägg. Amerikanska militären köper 3,5 miljoner hyvlar och 36 miljoner rakblad från Gillette till sina soldater.

Sedan var det kört. Under större delen av 1900-talet var skägg mest nåt för outsiders, som hippies och konstnärer. Gillette höll i taktpinnen. ”A boy has more self respect when he’s clean shaved,” sade baseballtränaren i en reklam från 1950. Och så där höll det på. ”Gillette – The Best a Man Can Get” rimmade man runt 1990.

Men vad händer idag? Jo, Gillette har lanserat en skäggtrimmer som de kallar ProGlide Styler, och de gör det med buller och bång med en Facebookkampanj där män får ladda upp bilder på sina skägg. Samtidigt som de sponsrar Movember.

År 2012 dikterar inte Gillette utvecklingen längre; de följer den. Ska de tjäna pengar i detta århundrade måste de ta hänsyn till fakta: män kommer att ha skägg ett bra tag framöver. ”Anledningen till att denna produkt lanseras är att Gillette insett att skägg och ansiktsbehåring bland män är en trend som är här för att stanna,” kommenterar Gillette i ett mejl till Skäggbloggen.

Rakning har varit norm förr. I forntidens Egypten. I antikens Rom. I Europa under 1700-talet, när perukmodet gjorde skägget omöjligt. Det som gör 1900-talet unikt är att massproduktionen av rakblad gjorde att det inte bara var överklassen som rakade sig. Men liksom tidigare epoker var 1900-talet en historisk parentes. Skägget är på väg tillbaka, i många skepnader, och kommer att stanna länge.

Utvecklingen illustreras av de här tre Gillette-reklamerna från 1950-tal, 1989 och 2012:

PS. Vi kommer att testa Gillettes nya trimmer inom kort. Är den fjantig eller funktionell?

En reaktion på “Skäggen här för att stanna – Gillette gör helomvändning

  1. Pingback: Vi snackar om rakhyvelns kris i P3 | Skäggbloggen

Kommentarer inaktiverade.